Mise en place

Verschillende inspiratiebronnen liggen aan de grondslag van dit concept, als textuele benchmark vinden we heel wat vingerwijzingen in het boek van Philip Kotler & Nancy Lee. In hun boek ‘Marketing tegen Armoede‘ laten de auteurs zien hoe traditionele marketingstrategieën ook kunnen gebruikt worden voor sociale doeleinden. Anders gezegd, principieel is er geen nood om nieuwe systemen te bedenken dan wel ligt veel gelegen in het wijzigen van onze doelstelling. In dynamisch opzicht bouwen we verder op reeds bestaande mechanismen.

  • The Giving Pledge

Een interessante benchmark vinden we in het initiatief van Melinda & Bill Gates, met dit filantropisch concept vragen ze andere kapitaalkrachtigen een deel van hun vermogen af te staan voor het goede doel. Op deze manier ontstaat een ‘top down’ benadering dat zich dezelfde mentaliteitswijziging tot doel stelt. Of deze tendens zich zal doorzetten is nog de vraag, de economische malaise kan dit proces zowel positief als negatief beïnvloeden. Meer info over The Giving Pledge, soortgelijke initiatieven bekrachtigen de opzet van dit sociale marketingconcept. Met een naam als Gates kan je natuurlijk makkelijk deuren openen, we koesteren hetzelfde idee maar dan hebben we eerst geld nodig.

  • BTW-mechanisme

Voor de ‘bottom up’ benadering nemen we het reeds bestaande BTW-mechanisme als benchmark. Mits kleine aanpassingen aan het systeem komen we tot een ‘shortcut’ met tal van neveneffecten. Op deze manier spelen we tegelijkertijd in op de besparingsmaatregelen zoals vooropgesteld door politieke overheden. Dit sociale marketingplan streeft hiermee naar het creëren van waarachtige WIN-WIN situaties door het synchroniseren van verschillende systemen. Een ethische commissie fungeert als kaderbewaarder opdat misbruiken tijdig worden opgemerkt, dit alles in een ‘open source’ omgeving.

Mindmap

Het basisconcept kunnen we makkelijk vatten in een eenvoudig model, hierin zien we de methodiek weerspiegeld. Participerende bedrijven collecteren via hun courante werkzaamheden een ‘bijdrage op factuur’, enerzijds B2B en anderzijds B2C. Deze bijdragen worden vervolgens doorgestort naar de ‘neutrale spaarpot’ waardoor het financieringsvehikel op gang getrokken wordt. Hiermee scheppen we niet enkel werkgelegenheid maar ook worden tegenprestaties geleverd waar dat mogelijk of wenselijk is. Het beeld mag voor zich spreken:

Mise en place

Met deze basis gaan we aan de slag, dit noemen we de ‘mise en place’ waarna nog veel meer elementen kunnen toegevoegd worden. Met deze basis creëren we een duurzaam financieringsvehikel dat haar succes volledig te danken heeft aan de bereidheid van mensen om er ook wat mee te doen. We bewaren transparantie en vertrouwen door alles in een ‘open source’ omgeving kenbaar te stellen. (lees verder)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s